Հայաստանի յուրահատկությունը
բաղկացած է երեք հատկանիշներից: Դրանք են` լեռնային բնության անկրկնելի գեղեցկությունը,
հնագույն քրիստոնեական ժառանգությունը, որը Հայաստանը ընդունել է առաջիններից մեկը
աշխարհում և նրա յուրահատուկ ազգային կուլտուրան: Դա Հայաստանի գլխավոր հարստությունն
է, որը նա կարողացել է պահպանել իր ամբողջ դրամատիկ պատմության ընթացքում: Մ. թ. ա.
VI դարից սկսած հին Հայաստանում զարգացել է լեզվական, իսկ IV դարասկզբից հայկական քրիստոնեական
ճարտարագիտությունը:
Ամենահիշարժան հուշարձաններից է համարվում մ. թ. 70-ական թվ. կառուցված
Գառնիի տաճարը: Միջին դարերի ամենահայտնի հայկական հուշարձաններից է Զվարթնոցի տաճարը,
որը կառուցվել է 641-661 թթ.: Հայկական յուրահատուկ գրավականությունը սկսեց զարգանալ
406 թ., երբ մեծանուն գիտնական Մեսրոպ Մաշտոցը ստեղծեց հայկական այբուբենը: V-րդ դարից
մեծ զարգացում է ապրում հայկական պատմագրությունը: Հայկական գրականության առաջին ինքնատիպ
հուշարձան է համարվում 440-ական թվ. գրված «Մաշտոցի կյանքը» գրառումը: Այդ հարյուրամյակում
ծաղկում է ապրում նաև հոգևոր գրականությունը: VII-րդ դարի վերջերից պահպանվել են ժողովրդական
պոեզիայի նմուշներ:
V-VI դարերում են
ստեղծվել առաջին հոգևոր երգերը, որոնց հեղինակներն են եղել` Մեսրոպ Մաշտոցը, Սահակ
Պարթևը, Յոհան Մանդակունին, Ստեփանոս Սյունեցին և ուրիշներ:
Սկզբնական հասարակ
ձևի պրոֆեսիոնալ մոնոտոն երեժշտությունը ստեղծվել է լեզվական կուլտի երաժշտական հիմքի
վրա: Հետագայում տարածվեցին կցորդները, որոնք հոտո դարձան շարականներ: Հայկական հոգևոր
երաժշտությունը փոխառվում էր գյուղական երգերից: Առաջին շարականները, որոնք ստեղծվեցին
V-րդ դարում աչքի էին ընկնում
բովանդակության պարզությամբ: Նրանց երաժշտությունը և տեքստը հասարակ են: Հետագայում
ստեղծվեցին ավելի բարդ բովանդակությամբ և ռիթմով շարականներ: VII դարում Բարսեղ Տչոն ստեղծեց շարականների առաջին
հավաքածուն «Չոնընտիր շարականոց»: VII դ. հիմնադիրներից հայտնի է նաև կաթողիկոս Սահակ
Ձորապորեցին: Շարականների երկրորդ հավաքածուն կազմել է Ստեփանոս Սյունեցին VIII-րդ
դարի առաջին կեսին: Նա եկեղեցական երաժշտության մեջ ներդրեց քանոնը: Հայկական երաժշտության
պատմության մեջ նոր հայտնագործություն հանդիսացավ խազերի ստեղծումը, որի հիմնումը կապվում են Սյունեցու անվան հետ: Խազերով ձեռագրի հնագույն աշխատությունը պատկանում
է IX-րդ դարին: Ընդհանուր առմամբ աշխարհում պահպանվել են 2000 ձեռագիր խազեր: Հին Հայաստանի
երաժշտական բարձր կուլտուրայի մասին վկայում են Դավիթ Անհաղթի (V-VIդդ.), Դավիթ Քերականի
(VIդ.), Ստեփանոս Սյունեցի և այլոց աշխատությունները, որոնք վերաբերում են երաժշտական
էսթետիկայի, հարմոնիայի, ձայնային կատարելության հարցերին:
6-րդ դարի ամենանշանավոր պատմական աշխատությունը համարվում է
Աթանաս Տարոնեցու «Պատմագրությունը»: Պետրոս Սյունեցին զարգացնում է եկեղեցական պոեզիայի
ավանդույթները: Հենց այդ դարաշրջանում էր ապրում խոշոր վաղմիջնադարյան հայ փիլիսոփա
Դավիթ Անհաղթը, ում ստեղծագործությունները հռետորական արվեստի լավագույն նմուշներից
են: 6-րդ դարից պահպանվել է աստվածաբանական ժողովածու, որում հավաքված են հայ հին հեղինակներ
Հովհաննես Գաբելեանցու, Մովսես Ելվարդեցու, Գրիգոր Քերթողի և այլնի գրվածքները:
7-րդ դարը դառնում է հայ պատմագրության
նոր դարաշրջանը: Ստեղծվում է Սեբեոսի պատմական հիմնական աշխատությունը` «Հերակլ կայսրի պատմությունները», Հովհան Մամիկոնյանը գրում է «Տարոնի պատմությունը»: Այս աշխատությունները պատմական կարևոր
աղբյուրներ են ոչ միայն Հայաստանի պատմության համար: Ուշագրավ է նաև այն փաստը, որ
առաջինը Սեբեոսի մոտ է առաջանում Խոսրովի և Շիրինի մասին սյուժեն: Զարգանում է նաև
գեղարվեստական գրականությունը: 6-7դ.դ. Վրթանես Քերթողը գրում է «Պատկերամարտության մասին» գիտական շարադրությունը: 7-րդ դարում է ապրել Անանիա Շիրակացին, ով գիտության ու փիլիսոփայության տարբեր ոլորտներում բազմաթիվ ստեղծագործությունների հեղինակ է:
8-րդ դարի առավել նշանակալից ստեղծագործություն է Ղևոնդի «Խալիֆաների պատմությունը» աշխատությունը, որը հեղինակը ավարտում է մոտ 790թվ.: 9-րդ դարի վերջում և 10-րդ դարի սկզբում Թովմա Արծրունին ստեղծում է իր հայտնի «Արծրունիների տան պատմությունը»` ներդնելով Հայաստանի ողջ պատմությունը: Դարաշրջանի առավել հայտնի
գրողներից էին Ամամ Արավելցին և Վարդան Անեցին:
Ճորտատիրական կարգերի հաստատումից հետո
ճարտարապետությունն ու քաղաքաշինությունը Հայաստանում նոր փուլ թևակոխեցին: Հին
հայկական քաղաքները տնտեսական վայրէջք էին ապրել, իրենց նշանակությունը պահպանել
էին միայն Արտաշատն ու Տիգրանակերտը: Պատմական բեմ բարձրացան Դվինն ու Կարինը
(Էրզրում): Արշակավան քաղաքի կառուցումը, որը սկսվել էր Հայաստանի հզոր թագավոր
Արշակ II-ի օրոք, դեռ ամբողջությամբ չէր ավարտվել: Քրիստոնեությունը մարմնավորվել
էր կրոնական կառույցների ճարտարապետական նոր կյանքի մեջ, որը նախևառաջ սնուցվում
էր նախկին, անտիկ ճարտարապետության ավանդույթներով:
4-5 դ.դ. եկեղեցիները հիմնականում բազիլիկաներ
են (շենքի տիպ, որի ներսը երկայնակի բաժանված է երկու սյունաշարով): Դրանցից են`
Քասաղ – 4-5դ.դ., Աշտարակ – 5դ., Եղվարդ – 5դ.: Հայկական ճարտարապետության որոշ
բազիլիկաներ համապատասխանում են բազիլիկային եկեղեցիների «արևելյան տիպին»: Պահպանվել
ու առավել հայտնի են Կարնուտի (5դ.), Գառնու (4դ.), Զովունու (5դ.), Դվինի (553-557),
Լեռնակերտի (4-5դ.դ.) և այլն բազիլիկաները:
5-րդ դարից բազիլիկաները սկսում են փոխարինվել
գմբեթավոր եկեղեցիներով` զանազան ճարտարապետական արտահայտչությամբ: Դրանցից
գմբեթավոր սրահները (Պտղնիի, Արուչավանքի), գմբեթավոր բազիլիկաները ու նաև եռաբսիդ
գմբեթավոր բազիլիկաները սկիզբ են դնում եռանավ բազիլիկաների: Առավել բազմազան են
6-7դ.դ. խաչաձև, կենտրոնաձիգ գմբեթ ունեցող եկեղեցիները, երբ հայկական
ճարտարապետությունը ձգտում էր ներքին տարածության ամբողջականության: Տվյալ
ճարտարապետական գաղափարը զարգացավ 588-597թ.թ. և հասնում է դասական կատարելության
սբ. Հռիփսիմե ու նմանատիպ եկեղեցիների կառուցումներում: Դրանցում գերագույն
պարզությամբ ու ճշգրտությամբ լուծված են ճարտարապետական հատակագծի հեռանկարային
ձևերի, ճարտարապետական գաղափարների միասնության փոխկապակցման խնդիրները: Մաստարան
(5-6դ.դ.), Արթիկը (7դ.), Ոսկեպարը (6-7դ.դ.), Բագարանի Ս. Թադևոսը (624-631թ.թ.)
ներկայացնում են քառաբսիդ, խաչաձև, կենտրոնաձիգ գմբեթավոր եկեղեցիների տեսակը:
Նոր տեսակի քրիստոնեական եկեղեցիներ կառուցելու
ձգտումը նպաստում է 7-րդ դարի հայ ճարտարապետական գլուխգործոցի` Զվարթնոցի երևան
գալուն (641-652թ.թ.): Զվարթնոցը առանձնանում է նաև ճարտարապետական կառույցի
դեկորատիվ սկուզբունքներով: 7-րդ դարի հայ ճարտարապետության առաջնահերթ
հուշարձանների շարքում են Արուչավանքը, որտեղ որոշ ժամանակ գտնվում էր հայկական
գահը: Եկեղեցում պահպանվել են հին որմնանկարների
հետքերը: 6-րդ դարի վերջին և 7-րդ դարի սկզբին կառուցվել է հայ վաղ
միջնադարի կատարելագործված հուշարձաններից մեկը` Մաստարայի եկեղեցին: Մաստարան
լայն գմբեթով եկեղեցի է, ունի ընդգծված քանդակագործական արտահայտչություն:
Комментариев нет:
Отправить комментарий