Դեռ անհիշելի ժամանակներից սուրճը Արաբական թերակղզում օգտագործվում
էր որպես ըմպելիք: Արաբներն իբրև սովորույթ այն փոխառել էին եթովպիացիներից: Մինչ
12-րդ դարում Եվրոպան վայելում էր Ռենեսանսի բարիքները, Արաբիայում «հարություն առավ»
սուրճը:
Ըստ ավանդության` մի ճգնավոր դերվիշ օրերից մի օր որոշեց սուրճը մտցնել իր
համեստ կերակրաբաժնի մեջ, բառի բուն իմաստով սուրճն սկսեց օգտագործել իբրև սնունդ,
և եթե չհայտնագործեց այն, ապա հաստատ նպաստեց խմիչքի վարկանիշի աճին: 16-րդ դարի կեսին Շեմզա անունով հալեպցի մի արաբ` դարչնագույն հատիկներով
բեռնված նավով անցավ Միջերկրականը և առաջին սրճարանը հիմնեց Բոսֆորի ափին: Արաբներից
հետո սուրճի մեծ գնահատողներ դարձան օսմանները, բայց մինչ նրանց մի մասը վայելում էր
խմբակային սուրճի բոլոր առավելությունները, մյուս մասը հասցրեց հորջորջել այն իբրև
«մեղսալի նորամուծություն»: Եվ եթե գրողների մի մասը ջանք չէր խնայում` փառաբանելու
քահուան (սուրճի արաբերեն անվանում), մյուս մասը ոչ պակաս ջանասիրաբար փնովում էր
«քնի և սիրո թշնամուն», «սատանայի ընծային»: Ու չնայած Մուրադ 4-րդի օրոք սուրճի նկատմամբ
սերը կարող էր հասցնել մինչև կախաղան, Մուհամմեդ 4-րդի օրոր սուրճը` ի թիվս այլ ընծաների,
նվիրաբերվեց Ֆրանսիայի թագավոր Լյուդովիկոս 14-րդին: Իսկ այն բանից հետո, երբ եվրոպացի
ազնվական կոկետուհիները հավանություն տվեցին թանձր սև ըմպելիքին, կտրուկ ավելացավ Վենետիկի,
Մարսելի և Փարիզի սրճարանների այցելուների թիվը: 1860 թվականին Պալերմոյի ազնվականներից
մեկը` Պրոկոպիո Կուլտելլին, որոշեց հատուկ սրճարան բացել միայն ազնվականների և արվեստագետների
համար: Դա անելու համար լավագույն տեղ դաևձավ Կոմեդիի շենքի դիմացի փողոցը: Այսօր արդեն
սուրճի բիզնեսը համարվում է երկրորդն իր շրջանառությամբ` բենզինի բիզնեսից հետո:
Գոյություն ունի սրճենու մոտ 40 տեսակ, բայց մեր օրերում օգտագործվում
է ընդամենը 4 կենսաբանական տիպերի բերքը: Արաբիկային բաժին է ընկնում սուրճի համաշխարհային
արտադրանքի 70 %-ը, Ռուբուստային` մոտ 30 %-ը: Մյուս երկուսը հազվադեպ են օգտագործվում
սուրճի արտադրության մեջ: Բացի սրանցից կան նաև Արաբիկայի մուտացիան համարվող Մարագոջիպը,
որն ունի ավելի մեծ հատիկներ: Մինչև անցած դարի 70-ական թվականները Եվրոպա ներմուծվում
էր հիմնականում ռուբուստա տեսակի սուրճ, այն ժամանակ էսպրեսոն պատրաստում էին միայն
դրանից, բայց այսօր Արաբիկան անհամեմատ ավելի հարգելի է: Աշխարհում առկա էլիտար սուրճերի
99 % ստացվում է Արաբիկայից: Չնայած քչերին
է հայտնի, որ Արաբիկան և Ռուբուստան իրականում իդեալական ձևով լրացնում են միմյանց:
Առաջինը պարունակում է ավելի շատ ածխաջրեր և ավելի քիչ կոֆեին, երկրորդը` հակառակը:
Ավելի պարզ ասած, Արաբիկան պայմանավորում է սուրճի համն ու բույրը, իսկ երկրորդը` թնդությունը:
Բայց այսօր Բրազիլական սուրճ արտահայտությունը կարող է շատ ավելին ասել սուրճի սիրահարներին,
քան տարբեր տեսակների մասին երկար-բարակ զրույցները:
1777 թ. Պրուսիայի թագավոր Ֆրիդրիխ Մեծը հրովարտակ արձակեց,
որով արգելում էր հասարակ մարդկանց սուրճ ըմպել: Այս հրամանի կատարումը վերահսկելու համար կային նույնիսկ հատուկ
պաշտոնյաներ` սուրճի լրտեսներ: Իսկ Տալլինում մինչ օրս կանգուն է մի հինավուրց աշտարակ,
որի անունը` Կիկին-դե-Կեկ, թարգմանվում է որպես «Նայիր խոհանոցին»: Այն մոտ 500 տարեկան
է. հնում այդտեղից հաճախ հայտնաբերում էին այն տները, որտեղ սուրճ էր պատրաստվում և
պատրաստողներին ենթարկում էին տուգանքի: Մեր օրերում սրճային բարքերը լրիվ ազատ են
ճնշումներից և առավել հետաքրքիր: Օրինակ, Ճապոնիայում սուրճը ոչ միայն խմում են, այլև
լողանում դրանով, ավելի կոնկրետ` սովորույթ կա լոգանք ընդունել սուրճի հատիկներով և
չորացրած անանասի կտորներով լեցուն վաննաներում: Ճապոնացիները հավատացնում են, որ դա
իսկական փրկություն է հատկապես հոգնած մարդու համար: Իսկ Գերմանիայում երկրի գիտնականները
հանդես են եկել հայտարարությամբ այն մասին, որ սուրճը կարող է փրկել մարդկանց ճաղատացումից,
խոսքը սակայն, սուրճ խմելու մասին չէ, քանի որ ճաղատացումից, ըստ նրանց, ապահովագրվել
կարելի է միայն մազերը սուրճով լվանալու դեպքում:
Գիտելիքների շտեմարան 4
Երևան 2007
Երևան 2007
Комментариев нет:
Отправить комментарий